"an independent online kurdish website

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، موسوم به «هرانا»، در گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر ایران اعلام کرده است که در سال گذشته میلادی بیش از ۲۲ هزار ماه زندان برای منتقدان جمهوری اسلامی صادر و شهروندان به تحمل بیش از ۲۳ هزار ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

همچنین ۲۳۶ شهروند اعدام‌ شده‌اند و ۷۲ درصد احکام اعدام به صورت مخفیانه اجرا شده است.

گزارش یکساله وضعیت حقوق بشر در ایران که به تازگی توسط این نهاد حقوق بشری منتشر شده، با وجود مخالفت جمهوری اسلامی نسبت به فعالیت سازمان‌های حقوق بشری در ایران است که دارای بخش‌های متعددی از جمله حقوق زنان، کارگران، کودکان، زندانیان و همچنین اعدام‌های صورت گرفته در سال گذشته میلادی است.

لازم به ذکر است که صدای آمریکا نمی‌تواند به طور مستقل آمار آرائه شده توسط مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران را تایید کند.

حـقـوق قـومـی – مـلـی

به گزارش این نهاد حقوق بشری، سال گذشته میلادی در رسته حقوق قومی-ملی، دستکم ۸۸ نفر به نهادهای امنیتی- قضایی احضار، ۲۸۶ نفر بازداشت، و ۳۹ نفر نیز به ۱۷۲۱ ماه احکام زندان تعلیقی و تعزیری محکوم شده‌اند.

رواداری و آزادی‌های مذهبی

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۰ میلادی در این رسته نیز «۷۷ مورد بازداشت، ۴۹ مورد ممانعت از فعالیت اقتصادی، ۱۲۶ مورد احضار به نهادهای امنیتی- قضایی، و ۲۲ مورد محرومیت از تحصیل، ۶۹ مورد تفتیش منزل، محکومیت ۹۸ تن از اعضای اقلیت‌های مذهبی به ۴۳۵۱ ماه زندان، و تخریب کلیسای ادوِنتیست‌ها در تهران» به ثبت رسیده است.

بنا بر این گزارش صدور احکام زندان در این بخش ۲۸.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

حـق حیـات (اعـدام)

در این گزارش همچنین آمده است که در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۹۵ نفر محکوم به اعدام شده‌اند و‌ حکم اعدام دست‌کم ۲۳۶ نفر به مرحله اجرا درآمده که ۲ مورد از آنها در زمان ارتکاب جرم انتسابی کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند. بر اساس این گزارش همچنین، زندان رجایی شهر کرج و وکیل آباد مشهد در صدر اجرای احکام اعدام قرار گرفته‌اند.

حـقـوق کـارگـری

این نهاد حقوق بشری همچنین اعلام کرده است که در بخش حقوق کارگری نیز جمعاً ۳۰ تن بازداشت، ۴۵ فعال کارگری، و یا کارگر به ۱۸۳ ماه حبس تعزیری، و ۴۲ نفر به بیش از سه هزار ضربه شلاق محکوم و ۴۲ نفر به مراجع قضایی و امنیتی احضار شدند.

این نهاد همچنین آمار‌های مربوط به اخــراج یا تعدیل، بیکاری، نبـــود بیمه کار، کشته و یا صدمات جسمی در ســـوانح کاری، و تجمعات کارگران را نیز در این گزارش منتشر کرده است.

حـقـوق کـودکـان

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران همچنین در گزارش سالانه خود به آمار «کودک آزاری، تجاوز و آزار جنسی، قتل، خودسوزی، خودکشی، محرومیت تحصیلی کودکان» نیز پرداخته و اعلام کرده است با وجود نبود آمار دقیق از بازداشت کودکان در ایران، دستکم در سال گذشته میلادی سه نوجوان مجموعا به ۲۶۴ ماه حبس تعزیری محکوم و دستکم ۱۹ کودک و یک فعال حقوق کودک بازداشت شده‌اند.

زنـان

در رسته حقوق زنان نیز این نهاد حقوق بشری می‌گوید دست کم ۵۷۲ مورد خشونت جسمی و جنسی، سیزده مورد قتل ناموسی، شش مورد خودسوزی، چهار مورد اسیدپاشی، یک مورد احضار و ۵ مورد بازداشت فعالان و محکومیت دو فعال به ۱۸۰ ماه زندانی نیز گزارش شده است.

در این گزارش همچنین به آمارهایی در رسته حقوق زندانیان، خشونت نظامی، حق آزادی اندیشه و بیان، حقوق فرهنگی، ‌حقوق آکادمیک، حقوق مشاغل، اتحادیه ها و اصناف نیز اشاره شده است.

وزارت خارجه آمریکا بارها و در موارد مختلف نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرده است.

روز سه‌شنبه ۱۰ فروردین، وزیر خارجه ایالات متحده در مراسم رونمایی از گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه گفت که دولت بایدن تلاش دارد کشورهای ناقض حقوق بشر را به خاطر اقدامات‌شان پاسخگو نگه دارد و حمایت از فعالان مدافع حقوق بشر را افزایش می‌دهد.

همچنین درگزارش سالانه وضعیت حقوق بشری در کشورهای مختلف که توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، در بخش مربوط به وضعیت حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۲۰ آمده است که مقامات جمهوری اسلامی ایران نه تنها درایران مرتکب نقض حقوق بشر می شوند، در سوریه نیز از طریق پشتیبانی نظامی از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و نیروهای حزب الله لبنان و همچنین در عراق از طریق کمک به شبه نظامیان حامی ایران، و در یمن از طریق حمایت از شورشیان حوثی، در نقض حقوق بشر سهیم هستند.

منبع: صدای امریکا 

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی