"an independent online kurdish website

با انتشار متن کامل تحقیق و تفحص از بانک سرمایه، که فساد مالی در آن در دادگاه در حال رسیدگی است، نقش برادرزاده و داماد محمود هاشمی شاهرودی، رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس پیشین قوه قضائیه جمهوری اسلامی در این فساد افشا شد.

متن تحقیق و تفحص از فساد مالی بانک سرمایه را محمود صادقی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی منتشر کرده و در بخشی از آن آمده است که محمد امامی، از تهیه کنندگان سرشناس تلویزیون، و سیداحمد هاشمی شاهرودی، اقدام به خرید املاکی از بانک در لواسان و خیابان فرشته تهران کردند. این گزارش روشن کرده است که این خریداران در حالیکه هنوز وجه املاک را نپرداخته بودند یکی از آنها را با چند برابر ارزش واقعی برای پرداخت بدهی تسهیلات پیشین با بانک تهاتر کردند.

در ادامه، دو سال بعد در حالیکه گروه امامی و هاشمی شاهرودی نتوانسته بودند مبلغ خرید املاک را به بانک بدهند، یکی از املاک با برآورد سه برابر برآورد قیمت هنگام خرید، بابت بدهی‌های این گروه به بانک سرمایه برگردانده شد. این دو صدها میلیارد تومان از بانک سرمایه تسهیلات گرفته بودند.

محمد امامی و برادرزاده هاشمی شاهرودی تنها چهره‌های نزدیک به حکومت نیستند که در فساد بانک سرمایه نقش داشته اند.

در جریان رسیدگی به پرونده فساد مالی بانک سرمایه نام چهره‌های دیگر از جمله پرویز کاظمی،‌ وزیر دولت محمود احمدی نژاد، عمار صالحی،  پسر فرمانده سابق ارتش و هادی رضوی، داماد وزیر وزیر کار و رفاه اجتماعی به عنوان متهم برده شد.

نکته جالب اینجا است که این چهره‌ها از طریق شراکت مالی و نسبت‌های خانوادگی با یکدیگر پیوند دارند. هادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری و سیداحمد شاهرودی، داماد و برادرزاد محمود هاشمی شاهرودی،‌ هر دو با محمد امامی همکاری می‌کردند. از سوی دیگر، یکی دیگر از متهمان پرونده عمار صالحی،‌ پسر فرمانده سابق ارتش و خواهرزاده محمد شریعتمداری است و از این نظر با هادی رضوی نسب خانوادگی دارد. عمار صالحی متهم به دریافت رشوه برای فراهم کردن امکان دریافت وام بوده است.

بر اساس گزارش تحقیق و تفحص از بانک سرمایه،‌ دریافت نکردن وثیقه کافی برای تسهیلات، صدور ضمانتنامه‌های بدون پشتوانه و سرانجام ناتوانی در دریافت مطالبات، موجب شده بانک سرمایه که یکی از سهامداران اصلی آنان صندوق سرمایه گذاری فرهنگیان ایران است، به بانکی ورشکسته تبدیل شود.

در جریان تحقیق  تفحص مشخص شده است که پرویز داوودی، از وزرای دولت احمدی‌نژاد، در بسیاری از تصمیمات منجر به فساد مالی عضو هیئت مدیره و از افراد تاثیرگذار بوده است.

در جریان رسیدگی به این پرونده، حسین هدایتی، از بدهکاران عمده بانک به ۲۰ سال زندان،‌ پرویز کاظمی به ۲۰ سال زندان و شلاق، عمار صالحی به ۱۰ سال و هادی رضوی به ۲۰ سال زندان محکوم شدند. محاکمه محمد امامی همچنان ادامه دارد.

فساد مالی وابستگان مقامات جمهوری اسلامی در حالی جریان دارد که بحران اقتصادی،‌ تورم و بیکاری موجب مشکلات عمیق معیشتی برای مردم شده است.

ایالات متحده بارها فساد مالی نهادینه و غارت دارایی‌های خدادادی ایران توسط وابستگان رژیم حاکم بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی ایران دانسته است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، چندی پیش در این باره گفت: «مردم ایران به وضوح و روشنی سخن گفتند. آنها چهل سال فساد و سوءاستفاده را رد کردند و خواستار توقف دزدسالاری و توقف انتخاب مصالح عاملان خارجی به جای مصالح مردم ایران شدند.»

هادی رضوی داماد وزیر کار برای اجرای حکم ۲۰ سال حبس، روانه زندان شد.

نماینده دادستان تهران از اجرای حکم ۲۰ سال زندان هادی رضوی داماد وزیر کار در پرونده بانک سرمایه خبر داد.

به گزارش ایسنا، رسول قهرمانی روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد اعلام کرد که حکم هادی رضوی شب گذشته(دوشنبه) اجرا و وی بازداشت و به زندان منتقل شده است.

هادی رضوی، سرمایه‌گذار سریال شهرزاد و داماد محمد شریعتمداری، وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی ایران که متهم به بازنگرداندن ۲۱۱ میلیارد تومان وام شده بود، به ۲۰ سال زندان  ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شده است

همچنین احسان دلاویز، سرمایه‌گذار سریال شاهگوش و از نزدیکان برخی چهره‌های اصلاح‌طلب هم به اتهام «معاونت در اخلال در نظام اقتصادی» به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

پرونده بانک سرمایه بیش از ۷۰ متهم دارد و تاکنون محاکمه ۳۱ متهم این پرونده برگزار شده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده و برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه در امور ایران بارها هشدار داده اند که مقام های جمهوری اسلامی درآمد کشور را به جای مردم خود، صرف حمایت از گروه های تروریستی و شورشی در منطقه می کنند.

دولت پرزیدنت ترامپ خواستار توقف حمایت مالی گروه های تروریستی مثل حماس حزب الله از سوی جمهوری اسلامی ایران است.

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی