"an independent online kurdish website

شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل، در نخستین سالگرد اعتراضات مردمی آبان ماه ۱۳۹۸ می‌گوید که باید آمران و عاملان سرکوب خونین معترضان را از طریق نهادهای بین‌المللی تحت تعقیب قرار داد.

خانم عبادی به تازگی در گفت‌و‌گویی اختصاصی با بخش فارسی صدای آمریکا درباره سرکوب اعتراضات آبان ۱۳۹۸ گفت که این شدت از خشونت در ایران بی‌سابقه بوده است و این اتفاق،‌و نیز  آمران و عوامل آن، نباید به دست فراموشی سپرده شوند.

به گفته خانم عبادی، به رغم اصرار جامعه مدنی ایران و نهادهای بین‌المللی، مقامات جمهوری اسلامی تا به امروز حتی حاضر نشده‌اند تعداد و اسامی معترضانی که در این اعتراضات کشته و دستگیر شده‌اند را اعلام کنند؛‌ معترضانی که در حرکتی مسالمت آمیز به خیابان آمده بودند و خواسته آنها نان و کار بود، اما به زندان رفتند و به چوبه دار سپرده شدند.

این حقوقدان ایرانی بر این باور است که خانواده جان‌باختگان می‌توانند برای دادخواهی عادلانه از طریق نهادهای حقوق بشری بین‌المللی، از جمله کمیسرعالی حقوق‌بشر، اقدام کنند. او به صدای آمریکا گفت: «عدالت جهانی در ده سال گذشته مفهوم گسترده‌تری پیدا کرده، و اگر شخصی مرتکب جنایت علیه بشریت شود در بسیاری از کشورها قابل تعقیب است.»

به گفته خانم عبادی مهمترین مسئله حفظ دلایل و مستندات وقوع جرم است. وی گفت که با حفظ این ادله توسط خانواده کشته‌شدگان، می‌توان امیدوار بود  که آمران شلیک به مردم با ادله و مستندات کافی در سایر کشورها تحت تعقیب قرار گیرند.

این حقوقدان ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل در رابطه با دادخواهی خانواده جان‌باختگان این اعتراضات به صدای آمریکا می‌گوید که در شرایط فعلی ایران، و تا زمانی که قانون اساسی تغییر نکند، دادخواهی به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست. به گفته خانم عبادی، در کشوری مانند ایران که از استبداد رنج می‌برد و اختیار تمامی امور در دست رهبر است، چگونه ممکن است قوه قضائیه بتواند عدالت را اجرا کند و کسانی که با اجازه و اشاره رهبر به خیابان آمدند تا معترضان را به قتل برسانند، محاکمه کند؟

یکسال از سرکوب خونین اعتراضات مردمی در آبان ماه ۱۳۹۸ می‌گذرد؛ اعتراضاتی که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه با انتشار خبر ناگهانی افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف ایران آغاز شد و با سرکوب شدید و شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به معترضان، به یکی از خونبارترین اعتراضات سال‌های اخیر ایران تبدیل شد.

اندک زمانی پس از این اعتراضات خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد، با دستور شخص خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دست‌کم ۱۵۰۰ نفر از معترضان بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست دادند. حکومت ایران همچنین تعداد زیادی از معترضان را بازداشت و ده‌ها نفر از شهروندان ایرانی از جمله امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی، و محمد رجبی را به زندان‌های طولانی مدت و یا اعدام محکوم کرد.

صدای آمریکا در آستانه سالگرد اعتراضات آبان ما ۱۳۹۸ با برخی از خانواده‌های جان‌باختگان این اعتراضات گفتگو کرد. برخی از این خانواده‌ها با گذشت یکسال از جان باختن عزیزان‌شان کماکان خواستار پیگیری و پیدا شدن عاملان و آمران و مسببان کشته‌شدن عزیزان خود بودند. برخی دیگر نیز بر این باورند که با شکایت کاری از پیش نخواهد رفت و هیچ یک از مقامات در سالی که گذشت پاسخگو نبوده‌اند.

خرداد ماه سال جاری، پس از گذشت بیش از ۶ ماه از اعتراضات آبان ماه سال ۹۸، مقامات جمهوری اسلامی برای نخستین بار شمار کشته‌شدگان این اعتراضات را حدود ۲۲۵ نفر اعلام کردند؛ آماری که با آمارهای بین المللی تناقضی فاحش دارد.

همچنین  سازمان عفو بین‌الملل شمار کشته شدگان این اعتراضات را ۳۰۴ نفر اعلام کرد و گزارش داد که طبق شواهد به دست آمده دست کم ۲۳ کودک در جریان اعتراضات سراسری در آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی کشته‌ شده‌اند.

در آخرین روز آبان ماه و همزمان با تداوم اعتراضات در ایران پرزیدنت ترامپ به قطع اینترنت توسط رژیم ایران اعتراض کرد و گفت آنها می‌خواهند جهان از مرگ و فجایعی که رژیم ایران مسبب آن است بی‌خبر بمانند .

کاخ سفید نیز بیانیه‌ای در حمایت از مردم معترض در ایران منتشر کرد و تاکید کرد که ایالات متحده استفاده از نیروی مرگبار و محدود کردن شدید ارتباطات علیه تظاهرکنندگان را محکوم می‌کند.

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده نیز خطاب به مردم ایران نوشت: «ایالات متحده در کنار شما است.»

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی