"an independent online kurdish website

خواهر زهرا محمدی، فعال مدنی و عضو انجمن فرهنگی اجتماعی «نوژین»، می‌گوید که او به خاطر تدریس زبان کردی به کودکان، با حکم ۱۰ سال زندان مواجه شده است.

مایا محمدی، خواهر زهرا محمدی فعال مدنی در ایران، در گفتگو با صدای آمریکا اعلام کرد که حکم ۱۰ سال زندان به اتهام «تشکیل دسته و گروه به قصد برهم زدن امنیت ملی»، که توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی صادر شد، در روز سه‌شنبه ۲۴ تیر ماه به وکیل پرونده ابلاغ شد؛ حکمی که به گفته وی، برای وکیل و این فعال مدنی «باورنکردنی و شوکه‌کننده» بوده است.

خانم محمدی با ناعادلانه خواندن این حکم، مصداق اتهام وارد شده به زهرا محمدی را ۱۰ سال تدریس زبان کردی به کودکان در انجمن فرهنگی اجتماعی «نوژین» اعلام کرد و گفت، این حکم در حالی صادر شده است که بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی ایران مبنی بر آزاد بودن تدریس ادبیات زبان مادری، این فعال مدنی جرمی مرتکب نشده و سیستم قضایی ایران با پرونده او سلیقه‌ای و مغرضانه برخورد کرده است.

خواهر زهرا محمدی به صدای آمریکا گفت،‌ گویا از نظر جمهوری اسلامی تدریس زبان مادری به بچه‌های کرد اقدام علیه امنیت ملی و بچه‌های کُرد، دسته‌هایی هستند که [مسئولان] می‌ترسند آنها امنیت نظام را به خطر بیاندازند.

وی همچنین گفت، وکیل پرونده در حالی با این حکم روبرو شده است که با توجه به محتویات پرونده و ارائه نشدن هیچگونه مدرکی از سوی ادارە اطلاعات سنندج و نیروهای امنیتی دال بر متهم و گناهکار بودن این فعال مدنی، تنها تبرئه شدن او، و نه محکوم شدن او به ۱۰ سال زندان، را پیش‌بینی می‌کرده است.‌ وی می‌گوید از سوی دیگر، قرار بود وکیل خانم محمدی به ۶ ماه بازداشت غیر قانونی وی بدون هیچ جرم و گناهی، در دادگاه اعتراض کند که با این حکم روبرو شده است.

زهرا محمدی، عضو انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین

فشار نهادی امنیتی ایران بر یک زن جوان برای اعتراف به همکاری با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی

زهرا محمدی، فعال مدنی اهل دهگلان، که مدت ده سال در سنندج و روستاهای اطراف آن شهر مشغول به تدریس زبان کردی بوده است، روز پنج‌شنبە ٢ خرداد سال ۹۸ در یورش نیروهای ادارە اطلاعات سنندج به منزل شخصی وی به همراه دو عضو دیگر انجمن نوژین بازداشت و آذر ماه همان سال با سپردن وثیقه ۷۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

انجمن نوژین یکی از انجمن‌های فرهنگی و اجتماعی استان کردستان است کە از سال ۱۳۹۲ آغاز به کار کرده است و در چندین شهر این استان از جملە سنندج، کامیاران، دهگلان، سقز، و بانە فعالیت دارد.

خانم محمدی با اشاره به این که در طول تاریخ احکام ناعادلانه بیشماری توسط نهادهای مختلف جمهوری اسلامی صادر شده است به صدای آمریکا گفت: «در حال حاضر خواستار برقراری عدالت و حقیقت از سوی مقامات ایران نسبت به پرونده هستیم؛ عدالتی که معمولاً اجرا نمی‌شود. ما از تمام نهادها و ارگان‌های حقوق بشری درخواست می‌کنیم که در برابر این حکم ناعادلانه هرگز سکوت نکنند.»

وی همچنین یادآور شد که زهرا محمدی که خود نیز به این حکم بی اساس معترض است در اولین فرصت، از طریق وکیل مدافع خود، به حکم صادرشده اعتراض خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا بارها برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.

****

فشار نهادی امنیتی ایران بر یک زن جوان برای اعتراف به همکاری با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی

۱۵ مهر ۱۳۹۸

«زهرا محمدی» عضو انجمن فرهنگی اجتماعی «نوژین» که اوایل خرداد ماه سال جاری بازداشت شده از سوی نهادهای امنیتی به حمایت از گروه های مخالف جمهوری اسلامی متهم شده است. برخی منابع می‌گویند او تحت فشار است تا علیه خود اعتراف کند.

وبسایت حقوق بشری هه‌نگاو روز دوشنبه ۱۵ مهر گزارش داد که «زهرا محمدی» عضو انجمن فرهنگی اجتماعی «نوژین» که هفتە گذشته پس از چهار ماه بازداشت توانست با خانواده خود ملاقات داشته باشد اعلام کرده است که از ابتدای بازداشت تحت شکنجە قرار گرفته تا بە «همکاری و ارتباط با حزب دموکرات» اعتراف کند.

یک منبع مطلع به هه‌‌نگاو گفت، زهرا محمدی در طول ملاقات به خانواده خود یادآور شده است که نهادهای امنیتی سندی دال بر همکاری او با «حزب دموکرات» بە دست نیاوردەاند و اکنون کە از ثابت کردن این اتهام ناامید شدەاند، می‌خواهند او را به همکاری با «حزب کوملە» متهم کنند.

پیش از این زهرا محمدی روز چهارشنبە ٢٧ شهریور بدون اطلاع وکیل و خانوادەاش بە شعبە دوم دادگاه انقلاب سنندج منتقل و بدون برگزاری جلسه دادگاه بە بازداشتگاه برگرداندە شدە بود.

این فعال مدنی اهل دهگلان، که مدت ده سال در سنندج و روستاهای اطراف این شهر مشغول به تدریس زبان کردی بوده است، روز پنج شنبە ٢ خرداد توسط نیروهای ادارە اطلاعات سنندج به همراه دو عضو دیگر انجمن نوژین در منزل شخصی خود بازداشت شد.

انجمن نوژین یکی از انجمن‌های فرهنگی و اجتماعی استان کردستان است کە از سال ۱۳۹۲  آغاز به کار کرده است و در چندین شهر این استان از جملە سنندج، کامیاران، دهگلان، سقز، و بانە فعالیت دارد.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۸ بیش از هفت هزار نفر اعم از شرکت‌کنندگان در تظاهرات، دانشجویان، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق زنان، فعالان محیط زیست، فعالان کارگری، و فعالان حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی در ایران بازداشت و صدها تن به زندان محکوم شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز بارها و در موارد مختلف برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.

منبع: صدای امریکا

کوردی ، تاوانەکانی زارا محەممەدی لە زمان خۆیەوە

#تاوانی_پیرۆز تاوانەکانی زارا محمدی لە زاری خۆیەوە .

Publicerat av Dlshad Horami Torsdag 16 juli 2020

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی