"an independent online kurdish website

تعدادی از قانونگذاران کنگره آمریکا از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در مراسمی مجازی از قطعنامه پیشنهادی مقابله با رژیم جمهوری اسلامی در ایران و حمایت از درخواستهای مردم ایران شرکت کردند.

قطعنامه  ۳۷۴ مجلس نمایندگان تحت عنوان محکومیت اقدامات تروریست دولتی ایران و ابراز حمایت از خواست مردم ایران برای جمهوری دموکراتیک، سکولار و غیر هسته‌ای ایران توسط دو نماینده این شاخه قانونگذاری آمریکا ارائه شده است.

برد شرمن دموکرات و تام مک‌کلینتاک جمهوریخواه نمایندگان ایالت کالفرنیا در مجلس نمایندگان از ارائه دهندگان اصلی قطعنامه ۳۷۴ هستند.

این قطعنامه تاکنون از امضای ۲۲۰ عضو دو حزب مجلس نمایندگان کنگره برخوردار است.

تام مک‌کلینتاک جمهوریخواه در ابتدای این مراسم مجازی با اشاره به حمایت همه جانبه و دو حزبی از درخواست‌های مردم ایران برای دستیابی به آزادی و عدالت گفت که رژیم تهران همچنان منابع مردم ایران را برای گروههای نیابتی و تروریستی در منطقه و جهان هزینه می کند و در حالیکه مردم ایران درگیر پاندمی ویروس کرونا هستند کمک انسان‌دوستانه آمریکا را نپذیرفته است.

او ادامه داد که آمریکا با حذف قاسم سلیمانی به مقامات تهران هشدار داد که این‌گونه اقدامات تروریستی را بر نمی تابد.

او در تشریح قطعنامه ۳۷۴ که ارائه داده گفت که در چارچوب آن راه حلی برای رسیدن مردم ایران به آزادی و خواسته هایشان بدون اقدام نظامی ارائه شده است.

او ادامه داد که در هفته جاری این قطعنامه را به توجه مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده رسانده است.

برد شرمن دموکرات، در این مراسم مجازی گفت که من از بدو ورودم به کنگره مسائل حقوق بشر در اولویت کاری ام بوده و در کنار مردم ایران برای احقاق حقوقشان و رسیدن به دولتی دموکراتیک و آزادیخواه، مسالمت‌جو و بدون سلاح اتمی هستم.

به گفته او مردم ایران شعار «دیگر بس است» سر می دهند و می خواهند که از سرکوب این رژیم خلاصی یابند و به همین دلیل است که جزو امضا کنندگان اصلی قطعنامه ۳۷۴ است.

آقایان مک‌کلینتاک و شرمن هر دو تاکید کردند که از تلاشهای دولت پرریدنت ترامپ برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت ملل متحد قویا حمایت می کنند.

لنس گودین جمهوریخواه گفت که از ایران آزاد و صلح‌جو و بدون سلاح اتمی که حاکمانش حقوق مردم را رعایت می کنند حمایت می کند.

به گفته او، در چارچوب این قطعنامه به تظاهرات مسالمت آمیز مردم ایران به عنوان حق اساسی اذعان شده و  اقدامات تروریستی ایران در چارچوب آن محکوم می شود.

پال گوسار جمهوریخواه از سیاست‌های آیت خامنه ای درمقابله با پاندمی کرونا که مردم ایران درگیر آن هستند به شدت انتقاد کرد.

او ادامه داد که حضور کم مردم ایران در انتخابات نشان از عدم رضایت شدید مردم از وضعیت موجود در ایران دارد و اینکه از تلاش‌های مردم ایران برای رسیدن به آزادی حمایت می کند.

شیلا جکسون لی دموکرات، در کلیپ ویدیویی گفت که از تلاش‌های آزادی‌خواهانه مردم ایران حمایت می کند و  به عنوان یکی از امضا کنندگان این قطعنامه، به شدت مخالف اقدامات تروریستی رژیم در ایران است.

جو ویلسون جمهوریخواه  با اشاره به تمدن کهن و بزرگ ایران گفت متاسفانه رژیم حاکم در ایران پول مردم ایران را برای ادامه اقدمات تروریستی هزینه می‌کند درحالی که مردم ایران درگیر پاندمی کرونا هستند.

او ادامه داد که مردم ایران برای رسیدن به آزادی و حکومت صلح‌جو قربانی می دهند و به عنوان عضوی از کنگره آمریکا همراه خواسته های مردم ایران است.

او با اشاره به ارائه طرح پیشنهادی کمیته مطالعاتی جمهوریخواهان که یکی از طراحان آن است، گفت که در چارچوب این طرح بزرگترین تحریمها بر رژیم در ایران اعمال خواهد شد.

زوئی لافگرن دموکرات نیز با اعلام حمایت از درخواستهای مردم ایران برای رسیدن به آزادی، گفت با امضا کردن قطعنامه ۳۷۴ به مردم ایران می گوید که در کنار آنها برای رسیدن به دموکراسی است.

لی زلدین جمهوریخواه، گفت که او در کنار مردم ایران است که از رژیم سرکوبگر خسته شده اند.

او با اشاره به قطع اینترنت در زمان اعتراضات مردمی و سوء مدیریت اقتصادی در ایران، ادامه داد که این رژیم برای همسایگانش نیز ایجاد مشکل می‌کند. او گفت که آمریکا از حق مردم ایران در رسیدن به آزادی حمایت می‌کند.

دنی دیویس دموکرات، ابتدا با محکوم کردن بازداشت دو دانشجوی نخبه توسط مقامات ایران به اتهام همکاری با شورای ملی مقاومت خواستار آزادی آنها شد و ادامه داد که به عنوان قانونگذار آمریکایی وظیفه خود را حمایت از درخواست‌های مردم ایران در رسیدن به آزادی می داند.

تیم بورشت و لویی گورمت دونماینده جمهوریخواه و رائول روئیز دموکرات با ارسال کلیپ‌های جداگانه ای از تلاش مردم ایران برای رسیدن به آزادی و ایستادن در برابر رژیم سرکوبگر و فاسد حمایت کردند. آنها افزودند که در کنار مردم ایران هستند.

دن کرنشاو جمهوریخواه در کلیپی گفت دولت پیشین آمریکا با معترضین در ایران همراهی نکرد و با رژیم ایران توافق اتمی امضا کرد. اما مشخص شد که رژیم در ایران پول را برای اقدمات تروریستی در منطقه و نه برای مردم ایران هزینه می کند.

او ادامه داد که به عنوان عضوی در کنگره در کنار مردم شجاع ایران است و با شناختی که از مردم ایران پیدا کرده است می داند که مردم ایران به خواسته هایشان خواهند رسید.

آقای کرنشاو افزود که روزهای حیات این رژیم به شمارش افتاده است.

دان بیکن و دبی لسکو دو نماینده جمهوریخواه با ارسال دو کلیپ جداگانه با اشاره به اینکه از امضا کنندگان قطعنامه ۳۷۴ هستند، گفتند که از حق مردم ایران قویا حمایت میکنند.

خانم لسکو همچنین گفت که از امضا کنندگان طرح پیشنهادی کمیته مطالعاتی جمهوریخواهان است که خواستار اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه رژیم در تهران است.

انجی کریگ دموکرات و بروس وسترمن جمهوریخواه نیز در ویدیو کلیپ‌هایی از تلاش‌های مردم ایران برای دستیابی به آزاد و دولت صلح‌جو حمایت کردند.

آقای وسترمن با اشاره به حقوق مردم آمریکا در قانون اساسی مانند آزادی و حیات و کامیابی گفت که مردم ایران نیز خواستار زندگی در چنین حکومتی هستند.

تام ایمر جمهوریخواه، گفت مردم ایران حق تجمع مسالمت آمیز دارند در حالیکه این رژیم آنها را سرکوب می کند و ادامه داد که آمریکا از حامیان دموکراسی خواهان در جهان از جمله مردم ایران است.

اسکات پیترز دموکرات نیز گفت که با توسعه طلبی برنامه موشکی و اتمی ایران قویا مخالف است و خواستار ادامه تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی در ایران است.

دانیال شویکرت، رابرت آدرهالت، ویلیام تیمنز و  کن کالورت نمایندگان جمهوریخواه با ارسال کلیپهای جداگانه امضای قطعنامه ۳۷۴ را همراهی با مردم ایران برای دستیابی به آزادی که حقشان است دانستند.

این مراسم مجازی به همت سازمان جوامع ایرانیان آمریکایی از گروههای اپوزیسیون ایرانی خارج از کشور برگزار شد.

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی