"an independent online kurdish website

با شیوع ویروس جدید کرونا، هر روز سوالات جدیدی برای مردم پیش می آید.

سوالات زیر از جمله مهمترین آنها هستند که شبکه سی‌ان‌ان به نقل از کارشناسان بهداشت به آنها پاسخ داده است:

۱. بهبود یافتن از این بیماری چه مدت طول می‌کشد؟

اکثر مبتلایان از ویروس کرونا بهبود می یابند. ولی ممکن است مدت درمان آنها طولانی باشد.

دکتر مایکل راین از سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «بهبود از این بیماری ممکن است تا ۶ هفته طول بکشد. ولی آنهایی که بیماری آنها شدت دارد گاه باید ماه‌ها تحت درمان باشند.»

۲. آیا می توان ویروس کرونا را از حیوانات خانگی گرفت و یا به آنها منتقل کرد؟

نه، هیچگونه شواهدی در دست نیستم که نشان دهد حیوانات خانگی مثل سگ و گربه به این ویروس مبتلا شده و یا آن را به انسان منتقل کرده باشند.

۳. یک مبتلا به ویروس کرونا تا چه مدت ممکن است ناقل این بیماری باشد؟

موارد متفاوتی وجود دارد. بنا بر راهنمای منتشر شده توسط مرکز پیشگیری و درمان بیماری، زمان مناسب برای بیرون آوردن یک نفر از قرنطینه زمانی است که:

تب بیمار بدون تب‌بر قطع شده باشد.

بیمار هیچ علایم بیماری، از جمله سرفه از خود نشان ندهد.

جواب تست بیمار – دو بار با فاصله ۲۴ ساعت – منفی باشد.

۴. ویروس آنفلوانزا بیشتر از ویروس کرونا در آمریکا مردم را بیمار می‌کند و حتی مرگبارتر است، چرا ویروس جدید این قدر موجب نگرانی همه شده است؟

فرقی که بین ویروس آنفولانزا و ویروس کرونا هست این است ویروس جدید افراد سالمند و آنهایی که از سلامت جسمی خوبی برخوردار نیستند را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد و مرگ و میر در افراد بالای ۸۰ سال و افرادی که به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند ۱ در ۶ نفر است. و برای آنفولانزا واکسن وجود دارد؛ ولی برای کرونا هنوز واکسنی به بازار نیامده است.

۵. آیا می توان ویروس کرونا را از بسته ای که از چین پست شده گرفت؟

نه. به گفته سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونای جدید از راه محصولاتی که در چین تولید شده و یا از آن کشور و یا هر کشور دیگری پست می شود به یک فرد منتقل نمی شود.

۶. آیا کودکان بیشتر در خطر هستند؟

خوشبختانه کودکان در مقابل ویروس کرونا مصون هستند. و اگر به این ویروس مبتلا شوند علایم بیماری در آنها خیلی خفیف است. ولی مثل هر فرد دیگر، کودکان نیز باید دست‌های خود را مرتب و هر بار حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشویند، هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان خود را بگیرند، و به صورت خود دست نزنند.

۷. آیا ویروس کرونا برای زنان باردار خطرناک‌تر است؟

از آنجایی که ویروس کرونا خیلی جدید است و تنها در چند ماه گذشته به انسان منتقل شده اطلاعات زیادی در دست نیست. آسیب‌پذیری افراد سالمند تا الان مشخص و تأیید شده ولی در مورد زنان باردار هیچ گزارشی در دست نیست.

۸. این همه‌گیری چه زمانی به پایان خواهد رسید؟

هیچکس نمی داند. پرزیدنت ترامپ در مصاحبه ای گفته بود که ویروس کرونا با گرم شدن هوا در ماه‌های تابستان از بین خواهد رفت. ولی دانشمندان و کارشناسان بهداشت می‌گویند هنوز نمی‌توان در این باره نظر داد.

الکس ایزار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، گفت امیدوار است چیزی که پرزیدنت ترامپ گفته درست از آب در آید و شیوع ویروس کرونای جدید نیز مثل ویروس‌های کرونای دیگر در فصل گرما متوقف شود.

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی