"an independent online kurdish website

گروهی از زندانیان سیاسی و عقدیتی زندان رجایی‌شهر با انتشار نامه سرگشاده‌ای به مجامع جهانی و نهادهای حقوقی نسبت به شیوع این ویروس در زندان ابراز نگرانی کردند.

در این نامه سرگشاده که یک نسخه از آن روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند از سوی یک منبع مطلع به صدای آمریکا ارسال شده، آمده است که دست‌کم ۱۰۰ زندانی سیاسی عقیدتی در زندان رجایی‌شهر کرج، ضمن ابراز نگرانی شدید از شرایط بهداشتی داخل زندان با نوشتن نامه سرگشاده‌‌ای به مجامع بین‌المللی و نهادهای حقوقی به ویژه سازمان بهداشت جهانی، خواهان جلوگیری از احتمال فاجعه‌ای مرگبار بر اثر شیوع ویروس کرونا در داخل زندان شده‌اند.

این زندانیان که وضعیت داخل زندان رجایی‌شهر را با مشاهده علائم آنفلانزا در بسیاری از زندانیان وخیم اعلام کرده‌اند می‌گویند، رفت و آمد و تردد کماکان مثل سابق ادامه دارد و نگهبانانی که با بیرون از زندان در تماس هستند و می‌توانند ناقل این ویروس باشند بدون استفاده از دستکش و ماسک به داخل سالن‌های زندان تردد می‌کنند و با این حال سازمان زندان‌ها، مدیریت و مسؤلان این زندان هیچ‌گونه تمهیداتی برای پیشگیری از گسترش این ویروس و بیماری‌های ناشی از آن در داخل زندان‌ها در نظر نگرفته‌اند.

آنها با اشاره به برخورد نامناسب مسئولین بهداری با افرادی که علائمی مانند آنفولانزا دارند می‌گویند، درخواست‌های این زندانیان برای ماسک، دستکش، ژل‌های ضدعفونی کننده، و الکل به دفعات از سوی مسئولین زندان رد شده و تا کنون به خواسته آنها برای تامین امکانات بهداشتی از قبیل صابون و مواد شوینده که به اندازه کافی در داخل زندان وجود ندارد توجهی نشده است.

روز چهارشنبه ۷ اسفند ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، با صدور بخشنامه تازه‌ای، با رعایت برخی شرایط دستور مرخصی محدود برای گروهی از زندانیان محکوم به حبس را صادر کرد؛ بخشنامه‌ای که در یکی از مفاد آن آمده است که زندانیان سیاسی که به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» محکومیت آنها بیش از ۵ سال است از اعزام به مرخصی مستثنی هستند؛ این در حالی است که اغلب زندانیان سیاسی با اتهام عنوان شده دارای محکومیت‌های بالای ۵ سال هستند.

با این وجود، این زندانیان در نامه سرگشاده خود اعلام کرده‌اند که، با آن که برخی از زندانیان که تعدادی از آنها تنها چند ماه از دوران محکومیتشان باقی مانده، از مقامات زندان درخواست مرخصی و آزادی موقت کرده‌اند، اما هیچگونه پاسخی به خواسته آنها داده نشده است.

پیش از این صدای آمریکا در گزارشی به نقل از شبکه‎های اجتماعی و خبرگزاری‌های حقوق بشری اعلام کرده بود که برخی از زندانیان از جمله هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار زندانی در پی وخامت حال و بروز علائم بیماری کرونا به صورت اورژانسی به بهداری زندان اوین منتقل شده و بر اساس اطلاعات موجود امیرحسین مرادی، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه نیز در زندان فشافویه در پس مبتلا شدن به کرونا، به مکان نامعلومی منتقل شده و تعدادی از هم‌بندیان وی نیز از زندان تهران بزرگ به بیمارستان یافت آباد منتقل شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا بارها و در موارد مختلف برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان، نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران و پنهان‌کاری‌های مداوم توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.

مایک پمپئو روز جمعه ۹ اسفند در نشستی در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، با توجه به سابقه پنهان‌کاری مسئولان جمهوری اسلامی گفت، رژیم ایران تمایلی ندارد که درباره شیوع ویروس کرونا اطلاع رسانی کند و من نگران هستم آنها اطلاعات مهمی را پنهان کرده باشد.

این دومین بار است که وزیر خارجه آمریکا از مخفی‌کاری احتمالی مقامات ایران ابراز نگرانی می‌کند. مایک پمپئو روز سه شنبه هشدار داده بود که آمریکا نگران مخفی‌کاری مقامات جمهوری اسلامی درباره شیوع کرونا است.

ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که معافیت‌هایی از تحریم ایران را صادر کرده است و اجازه می‌دهد برای ارسال برخی خدمات بشردوستانه، بانک مرکزی ایران مجاز به انجام انتقال مالی باشد.

منبع: صدای امریکا

کرونا در ایران و جهان | تعداد مبتلایان به کرونا در ایران از مرز ۲ هزار نفر گذشت؛ تائید مرگ ۷۷ نفر

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی