"an independent online kurdish website

رسانه‌های حقوق بشری از صدور احکام سنگین زندان، تبعید، و ممنوعیت خروج از کشور برای امضاکنندگان درخواست استعفای خامنه‌ای خبر داده‌اند.

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های حقوق بشری، هشت نفر از امضاکنندگان نامه استعفای آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به نام‌های هاشم خواستار، محمد نوری‌زاد، عبدالرسول مرتضوی، محمدحسین سپهری، فاطمه سپهری، هاشم رجایی، محمد حسین پور و مرتضی قاسمی، از سوی دادگاه انقلاب مجموعا به ۷۲ سال زندان، ۶ سال ممنوعیت خروج از کشور، و ۶ سال تبعید محکوم شده‌اند.

بنا بر این اخبار و گزارش‌ها، حکم زندان، ممنوع الخروجی، و تبعید این هشت فعال سیاسی و مدنی روز شنبه ۱۲ بهمن توسط قاضی منصوری، ریاست شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد از بابت اتهامات «تشکیل گروه غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام» صادر و روز یکشنبه ۱۳ بهمن به این افراد ابلاغ شده است.

بنا بر حکم صادره، هاشم خواستار، فعال کانون صنفی معلمان مشهد به ۱۶ سال زندان، ۳ سال تبعید به شهرستان نیکشهر و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور، محمد نوری‌زاد فعال مدنی زندانی به ۱۵ سال زندان، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور، عبدالرسول مرتضوی به ۲۶ سال زندان، محمدحسین سپهری و فاطمه سپهری هر یک به ۶ سال زندان و هاشم رجایی، محمد حسین‌پور و مرتضی قاسمی هر کدام به تحمل ۱ سال زندان محکوم شده‌اند.

پیش از این صدای آمریکا در گزارشی اعلام کرده بود که رضا مهرگان، یکی دیگر از امضا‌کنندگان نامه درخواست استعفای خامنه‌ای از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری، بابت اتهامات «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به هفت سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق، و دو سال تبعید به روستای جعفرآباد از توابع آرین شهر خراسان جنوبی محکوم شده است.

رضا مهرگان، زرتشت احمدی‌راغب، محمدرضا بیات، کمال جعفری یزدی، هاشم خواستار، محمدحسین سپهری، گوهر عشقی (مادر ستار بهشتی)، حوریه فرج‌زاده (خواهر شهرام فرج‌زاده از کشته‌‌شدگان اعتراض‌های سال ۸۸)، محمد کریم‌بیگی، جواد لعل‌محمدی، محمد ملکی، محمد مهدوی‌فر، محمد نوری‌زاد، و عباس واحدیان شاهرودی امضاکنندگان نامه درخواست استعفای خامنه‌ای بودند.

اواسط مرداد ماه سال جاری نیز، ۱۴ تن از زنان کنشگر مدنی با توجه به نابرابری‌ها و مشکلات زنان در ایران، با انتشار نامه‌ای خواستار عبور از جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی جدید شدند.

شهلا انتصاری، نصرت بهشتی، فرشته تصویبی ، پروا (سکینه) پاچیده، گیتی پورفاضل، عزت جوادی‌حصار، زهرا جمالی، شهلا جهان‌بین ، فاطمه سپهری، مریم سلیمانی ، سوسن طاهرخانی، فرنگیس مظلوم، نرگس منصوری و کیمیا نوروزی‌صابر امضاکنندگان این نامه بودند.

پیشتر مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی، امضاکنندگان این نامه‌ها را به تلاش برای «طراحی فتنه جدید» متهم کرده بودند. بسیاری از امضاکنندگان این دو نامه در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و دولت ایالات متحده، جمهوری اسلامی را به نقض آزادی بیان و سرکوب فعالان مدنی متهم کرده و خواستار آزادی روزنامه‌نگارانی شده‌اند که صرفا به دلیل انجام وظیفه و شغل خود زندانی شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز می‌گوید که رژیم ایران در دو سال اخیر هزاران معترض، فعال مدنی، نمایندگان کارگران و سایر اصناف را بازداشت کرده است.

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی