"an independent online kurdish website

مقامات چین اعلام کردند که آمار کشته‌ها بر اثر ویروس کرونا تا اواخر روز چهارشنبه ۹ بهمن ماه به ۱۷۰ نفر رسیده است این در حالی است که تعداد مبتلایان به این ویروس هم به ۷هزار و ۷۱۱ نفر افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، شیوع این بیماری در خارج از مرزهای چین دست کم در ۱۵ کشور گزارش شده و آمار ۱۰۴ مبتلا در این کشورها تایید شده است؛ البته تاکنون تلفات جانی در خارج از چین گزارش نشده است.

وزارت بهداشت ژاپن نیز روز پنجشنبه گزارش داد که ۳ نفر از شهروندان این کشور که در اولین پرواز از چین بازگشتند، به ویروس کرونا مبتلا شدند.

همچنین ایالات متحده ۲۰۰ نفر از شهروندان خود را از شهر ووهان چین که ویروس کرونا از آنجا شیوع پیدا کرده، خارج کرده است. آمریکا اعلام کرده که پروازهای بیشتری را برای خارج کردن شهروندان آمریکایی از شهر ووهان تا سوم فوریه برقرار خواهد کرد.

با افزایش تلفات جانی این ویروس بازار سهام و ارز در آسیا سقوط کرده است. همچنین این بیماری اقتصاد چین که به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان مطرح است را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که شرکت‌های تجاری سفر‌ها را به این کشور لغو کرده اند.

در این بین شرکت هایی همچون ‌«آیکیا» سوئد و «آلفابت» گوگل به شرکت های دیگر تعطیل شده در چین پیوستند.

کمیته وضعیت اضطراری سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که امروز پنجشنبه ۱۰ بهمن پشت در‌های بسته در ژنو تصمیماتی جدیدی درباره این که شیوع ویروس کرونا یک وضعیت اضطراری در جهان ایجاد کرده است یا خیر را اتخاذ می کند.

در حال حاضر چین تمام شهرهای استان هوئبی که شهر ووهان به عنوان مرکز شیوع این بیماری در این استان قرار دارد را با ۶۰ میلیون جمعیت قرنطینه کرده است.

همچنین اتحادیه فوتبال چین، روز پنجشنبه اعلام کرد که مسابقات فوتبال در این کشور به تعویق افتاده است. مسابقات جهانی دو میدانی که قرار بود در ماه مارس در شهر ووهان چین برگزار شود هم به خاطر شیوع این بیماری به سال ۲۰۲۱ موکول شد.

تیم ملی فوتبال زنان چین که برای مسابقات مقدماتی المپیک در استرالیا به سر می برد هم قرنطینه شده است.

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی