"an independent online kurdish website

نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه ۱۰ آذر از حمایت برخی کشورهای اروپایی سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران، اینستکس، که برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی طراحی شده است، انتقاد کرد.

به گزارش تایمز اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در واکنش به این خبر گفت: «در حالی که رژیم ایران مردم خود را می‌کشد، کشورهای اروپایی با شتاب به حمایت از آن رژیم قاتل می‌پردازند … کشورهای اروپایی باید از خود خجالت بکشند.»

وی اضافه کرد: «حالا وقت تشدید فشارها بر ایران است، نه کاهش آنها. حالا زمان پیوستن به ایالات متحده و افزایش تحریم‌ها علیه ایران است. به آنهایی خواهان دلجویی از ایران هستند من این را می‌گویم: تاریخ و مردم‌تان سخت شما را مورد قضاوت قرار خواهند داد. (این) رویه را حالا تغییر دهید.»

بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سئد روز گذشته اعلام کردند به اینستکس می‌پیوندند؛ تصمیمی که با استقبال سه قدرت اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای برجام با ایران و طراح اینستکس – یعنی فرانسه، بریتانیا، و آلمان – روبرو شد.

پیشتر سفیر آمریکا در آلمان نیز از پیوستن کشورهای اروپایی به سازوکار مالی «اینستکس» انتقاد کرد.

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان روز شنبه ۹ آذرماه در یک توئیت به زبان فارسی، در واکنش به اعلام خبر پیوستن ۶ کشور اروپایی به اینستکس گفت که «پیوستن کشورهای اروپایی به اینستکس در بدترین زمان! چرا باید با‌ رژیمی تجارت کرد که مردم ایران را می کشد و اینترنت را قطع می‌کند؟»

او در ادامه این توئیت خطاب به این کشورها نوشت که «شما باید حامی حقوق بشر باشید و نه تجارت با ستمگران.»

ایالات متحده آمریکا در مورد ساز و کار مالی موسوم به اینستکس به کشورهای اروپایی هشدار داده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، چندی پیش با اشاره به اینستکس گفت که طبق تحریم‌های فعلی خدمات بشردوستانه و نیازهای اضطراری می‌تواند ارائه شود، اما وقتی ارتباط از آن بالاتر برود، ممکن است به حوزه تحریم‌های اعمال شده وارد شود. وی در همان زمان هشدار داده بود که واشنگتن به هرگونه نقض تحریم‌ها واکنش نشان خواهد داد.

پیشتر برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران، نیز در گفت‌و‌گو با بخش فارسی صدای آمریکا گفت که اگر اینستکس در چارچوب معافیت های تعاملات انساندوستانه ایالات متحده کار کند، ایرادی ندارد؛ اما هشدار داد که آمریکا همه تعاملات قابل تحریم را تحریم خواهد کرد.

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی