"an independent online kurdish website

در حالی که بسیاری از مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی از متهمان اصلی پرونده‌های کلان فساد مالی با مبالغ هنگفت هستند و در ادامه اختلافات جناحی گروه های صاحب نفع در ایران، حسن روحانی روز یکشنبه ۱۹ آبان در جریان یک سخنرانی در یزد بدون ذکر نام،

از نهادها و افراد نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی با عنوان «دانه‌درشت‌ها» یاد کرد و از عدم برخورد با فساد مالی آنها انتقاد کرد.

در شش سال اخیر پرونده‌های فساد مالی متعددی از اعضای دولت قبل و دولت فعلی ایران افشا شد که حتی به بازداشت نزدیکان محمود احمدی نژاد و برادر حسن روحانی منجر، و فساد بسیاری از نزدیکان خامنه‌ای نیز آشکار شد. اما نهادهایی مانند قوه قضاییه، نهادی که رئیس آن منصوب شخص علی خامنه‌ای است، عملا اقدامی علیه این متهمان نکرده اند.

سپاه پاسداران بخش‌های زیادی از اقتصاد ایران را در دست دارد، اما به کسی پاسخگو نیست. این نهاد زیر نظر مستقیم آیت الله خامنه‌ای فعالیت می‌کند.

ایالات متحده بارها فساد مالی نهادینه و غارت دارایی‌های خدادادی ایران توسط وابستگان رژیم حاکم بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی ایران دانسته است. از جمله چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در چند توئیت درباره مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود که آنها به جای کمک به مردم درگیر فساد شده‌اند.

در همین حال، و در شرایطی که ایالات متحده بار دیگر تاکید کرده آمریکا قصد ندارد پیش از رسیدن به توافق نهایی و فراگیر با ایران، تحریم‌های کنونی را کاهش دهد، رئیس جمهوری ایران از کشف یک میدان نفتی جدید خبر داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، حسن روحانی روز یکشنبه ۱۹ آبان ماه از کشف یک میدان نفتی جدید با بیش از ۵۰ میلیارد بشکه نفت خام در استان خوزستان در جنوب ایران خبر داد.

روحانی در حالی این خبر را اعلام کرده است که ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال گذشته و همچنین بازگشتن تحریم‌ها، با کاهش فروش نفت خود روبرو شده است.

در حال حاضر ایران چهارمین ذخایر اثبات شده نفت خام جهان و دومین ذخایر گاز طبیعی جهان را دارد.

میادین نفتی جدید پس از میدان نفتی اهواز با ۶۵ میلیارد بشکه، دومین میدان بزرگ نفتی ایران خواهد بود.

از زمان خروج آمریكا از توافق هسته ای ۲۰۱۵، ایران این توافق هسته‌ای موسوم به برجام را بارها نقض کرده است. آخرین گامی که ایران در نقض برجام انجام داد مربوط به تزریق گاز به سانتریفیوژهای فردو بود.

جمهوری اسلامی ایران طی شش ماه اخیر در دو مورد دیگر نیز برجام را نقض کرده بود. ابتدا ایران کار نصب سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز و کمی بعد استفاده از آن و افزایش غنی سازی را شروع کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر گفته بود که اقدامات ایران ناقض تعهدات ایران در پیمان هسته ای برجام به شمار می رود.

همچنین برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، نیز بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده قصد ندارد پیش از رسیدن به توافق نهایی و فراگیر با ایران، تحریم‌های کنونی را کاهش دهد.

پرزیدنت ترامپ پس از خارج کردن آمریکا از توافق اتمی موسوم به برجام، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را بازگرداند. همچنین دولت پرزیدنت ترامپ در راستای سیاست فشار حداکثری، تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کرده است.

با افزایش تحریم های آمریکا علیه ایران، تهران نیز گام به گام تعهدات خود در برجام را نقض کرده است. کشورهای اروپایی که تلاش کرده اند پیمان هسته ای برجام را حفظ کنند، از تهران خواسته بودند از نقض بیشتر مفاد برجام خودداری کند.

ایالات متحده آمریکا همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و متعاقب آن بخش‌های دولتی ایران که با سپاه در تماس هستند را به تدریج به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اول خرداد سال گذشته با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، ۱۲ شرط ایالات متحده برای توافق با جمهوری اسلامی را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از جمهوری اسلامی یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم ایران است.

برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه نظیر حمایت از حزب الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.

منبع: صدای امریکا

https://www.youtube.com/watch?v=_wSnytnIEKw

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی