"an independent online kurdish website

بنا بر تحقیقاتی که این هفته توسط یک اندیشکده مستقل مستقر در شهر واشنگتن به نام «موسسه دابل‌تینک» (Doublethink Institute) منتشر شده است، اعضای خانواده آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مالکیت یا کنترل روزنامه‌ها،

موسسه‌های انتشاراتی، خبرگزاری‌ها، و موسسه‌های فرهنگی عمده ایران را در اختیار دارند و همزمان به عنوان ناظران بر آنها عمل می‌کنند.

موسسه دابل‌تینک دریافته است که گستره کنترل اعضای خانواده خامنه‌ای، رسانه‌های عمده مانند روزنامه‌های همشهری، ایران، و جام جم، روزنامه انگلیسی‌زبان تهران تایمز، و همچنین خبرگزاری مهر را در بر می‌گیرد.

پایگاه داده‌های مربوط به تسلط خانواده خامنه‌ای، که توسط موسسه دابل‌تینک تهیه شده است، ارتباطات کنترل‌کننده زیر را آشکار کرده است:

مریم حسینی خامنه‌‌ای

موسسه فرهنگی هنری حیات نو

سید هادی حسینی خامنه‌‌ای

موسسه فرهنگی هنری حیات نو

سید محمدحسین حسینی خامنه‌‌ای

موسسه فرهنگی هنری حیات نو

سیده منیره حسینی خامنه‌‌ای

انجمن فضای مجازی پاک (فمپ)

محمد سعید احدیان

موسسه فرهنگی هنری خراسان

انتشارات خراسان

محمدحسین خوشوقت

فرارو

موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران

موسسه فرهنگی مطبوعاتی نشرآوران

حسین خجسته باقرزاده

انتشارات سروش

بنیاد سینمایی فارابی

کمیل خجسته باقرزاده

موسسه فرهنگی هنری تبیان نور

موسسه پژوهش و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی

تارنمای Leader.ir

تارنمای Khamenei.ir

سید محمدحسن حسینی خامنه‌‌ای

توسعه فضای فرهنگی

فریدالدین حداد عادل

تهران تایمز

روزنامه جام جم

خبرگزاری مهر

تارنمای خبری امیدگستر

محسن چینی‌‌فروشان

همشهری

پیام همشهری

مدیر موسسه دابل‌تینک: امید داریم آن زمان که تحریم‌ها برداشته شوند ساختار سازمانی شفاف‌تری در کشور بر پا شود تا همه‌ مردم ایران از این ثروت بهره‌مند گردند

موسسه دابل‌تینک می گوید که اعضای خانواده خامنه‌‌ای همچنین مناصب ریاست را در موسسه فرهنگی و هنری آوینی و موسسه سینمایی فارابی در اختیار دارند و هر دوی این موسسات در زمینه تولید فیلم فعالیت می‌کنند.

بنا بر این گزارش، در همین حال اعضای این خانواده مناصب ارشد سیاسی را در دو نهاد نظارتی مسئول در امر پایش و سانسور رسانه‌ها در اختیار خود گرفته‌‌‌اند. «جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک» مسئول سانسور اینترنت است و «انتشارات خراسان» نیز بر امر انتشار کتاب نظارت می‌‌کند.

گزارش موسسه دابل‌تینک نشان می‌دهد که خانواده خامنه‌‌ای از طریق موسسه‌های انتشاراتی عمده شامل سروش، هرمس، و دفتر نشر، بازار خرید و فروش کتاب را نیز کنترل می‌‌کند. در این گزارش آمده است: «این تسلط بر نهادهای نظارتی و ناشران، عملا انحصار در زمینه نشر را در اختیار خانواده خامنه‌ای قرار داده است.»

کلی گلنوش نیک‌نژاد، روزنامه‌نگار و مدیر «موسسه دابل‌تینک» به بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «مردم ایران بیش از هر کس از تحریم‌های کشور خود رنج می برند. در صورت لغو تحریم‌ها آنان باید به صورت بالقوه از ثروت حاصله در ایران بهره مند شوند، اما در شرایط حاضر به دلیل حد بالای فساد تنها گروهی منتخب از خانواده‌هایی خاص از تجارت بین المللی سود می‌برند.»

مدیر موسسه تهیه کننده این گزارش افزود: «ما، با هدف شفاف کردن بیشتر آنچه در ایران می‌گذرد، تلاش داریم تا ساختار اقتصادی کشور را نقشه برداری کنیم. تحقیقات ما نشان می دهد که چگونه رانت‌خواری و خویشاوندسالاری، تعارض منافع و پنهان کاری پیشرفت اقتصادی ایران را نهایتا متوقف خواهد کرد. ما امید داریم که آن زمان که تحریم ها برداشته شوند ساختار سازمانی شفاف‌تری در کشور بر پا شود تا همه‌ مردم ایران از این ثروت بهره‌مند گردند.»

منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی