"an independent online kurdish website

 دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک با اشاره به رفتار جمهوری اسلامی ایران و با تاکید بر این که اجازه نمی‌دهیم بزرگترین حامی تروریسم جهان بزرگترین سلاح جهان را در اختیار داشته باشد،


از تمام کشورها خواست حکومت ایران را منزوی کنند.

پرزیدنت ترامپ که در نخستین روز نشست سالانه سران مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد گفت توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران پول هنگفتی را نصیب رهبران ایران می‌کرد که به جای این‌که آن را در جهت تامین رفاه مردم خود هزینه کنند، فعالیت‌های بدخواهانه شان را در منطقه تقویت کردند.

رئیس جمهوری آمریکا رژیم حاکم بر ایران را «دیکتاتوری فاسد» توصیف کرد و گفت رهبران جمهوری اسلامی احترامی برای کشورهای دیگر قائل نیستند، و بخش‌های بزرگی از اقتصاد کشور را قبضه کرده‌اند تا بتوانند خود را تقویت و گروه های نیابتی شان را در سراسر منطقه حمایت و تامین مالی کنند.

وی گفت، دیکتاتوری ایران از درآمد حاصل از لغو تحریم‌ها پس از اجرای توافق هسته‌ای برای ساخت موشک‌های بیشتر، سرکوب مردم در داخل و ایجاد آشوب در سوریه و یمن استفاده کرد و خروج آمریکا از برجام و بازگردادن تحریم‌ها باعث شد تهران نتواند پول کافی برای پیگیری این سیاست‌ها داشته باشد.

پرزیدنت ترامپ در ادامه تاکید کرد که ما نمی‌توانیم اجازه دهیم بزرگترین حامی تروریسم جهانی بزرگترین سلاح جهان را داشته باشد و از تمام کشورها می‌خواهیم رژیم ایران را منزوی کنند و از مردم ایران که در حال مبارزه برای به دست آوردن حقوق خود و ترسیم سرنوشت خود هستند حمایت کنند.

 Twitter Embed Tweet or Video

​​

رئیس جمهوری ایالات متحده پیش از ایراد سخنرانی خود در مجمع عمومی و در گفت‌وگو با خبرنگاران در نیویورک، با بیان این که مشتاق روابط عالی با ایران است اما فعلا اتفاق نخواهد افتاد، گفت پیش از آن که دیداری بین مقام‌های ایران و او بتواند انجام شود، جمهوری اسلامی چاره‌ای جز تغییر ندارد.

پرزیدنت ترامپ پیشتر در صبح سه‌شنبه و قبل از آغاز هفتاد و سومین نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در پیامی در توئیتر نوشت که برنامه‌ای برای دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران ندارد، اما شاید در آینده ملاقاتی برگزار شود.

این اظهارات پرزیدنت ترامپ بعد از چند شایعه درباره ملاقات احتمالی رهبران ایران و آمریکا بیان شد.

رئیس جمهوری آمریکا هشتم اردیبهشت، با این استدلال که ایران با ادامه برنامه موشکی بالیستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای خود روح توافق هسته‌ای ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در وین را نقض می‌کند، اعلام کرد که ایالات متحده از آن توافق موسوم به برجام خارج می‌شود و تحریم‌های لغو شده علیه ایران بازگردانده می‌شوند.

دور نخست تحریم‌هایی که پس از اجرای برجام در دی ماه ۱۳۹۵ لغو شده بودند، در ماه اوت سال جاری بازگردانده شدند و دور دوم – که شامل تحریم‌های نفتی و بانکی می‌شود – از پنجم نوامبر اعمال خواهند شد .

 

منبع: صدای امریکا

 

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی