"an independent online kurdish website

برنامه صفحه آخر جمعه ششم بهمن به برخورد دوگانه جمهوری اسلامی با دزدی و فساد، قطع دست دزدان خرده پا و آسان گیری دزدی های میلیاردی به همراه فساد ریشه دوانده در دستگاههای حاکمیتی اختصاص داشت.

در این برنامه به قطع دست یک دزد در زندان مرکزی مشهد اشاره شد که تعدادی گوسفند دزدیده بود. در ادامه به موارد متعددی از بریدن دست دزدان در شهرهای مختلف ایران از سال ۸۹ به این سو اشاره شد از جمله قطع دست یا انگشت دزدان در شهرهایی چون مشهد، یزد، اصفهان همدان، ساری، شیراز و… . پس از قطع دست دهها دزد خرده پا در زندانها، ابراهیم رئیسی در سال ۸۹ اعلام کرد که قطع دست سارقان بر اساس «حدود الهی» و اجرای آن «افتخار بزرگ ماست.»

این در حالیست که به تازگی اعلام شد دزد بزرگی چون اختلاس‌گر وزارت نفت که طی ۱۰ سال حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اختلاس کرده بود سه ساعت پس از احضار موفق به فرار از کشور شد. در خبر دیگری یک نماینده مجلس اعلام کرد که یکی از متهمان پرونده ۵۰۰ میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان از کشور فرار کرده و در حال حاضر در آلمان است. خبر دیگری نیز دزدی یک مدیر وزارت نفت در بازنگرداندن پول فروش پتروشیمی به کشور حکایت داشت که همدستانش مدیران حراست شرکت پتروشیمی بودند. با این حال دستگاه قضایی به اجرای مجازات غیرانسانی قطع دست برای دزدان خرده پا تاکید دارد.

در بخش دیگری از برنامه، به بی سامانی پرداخت یارانه و درآمد دولت از محل حذف یارانه اشاره شد و اینکه در بخش‌های متعدد دولتی و مجلس تخلف‌های مالی دیده میشود اما رسیدگی نمی‌شود.

بخش دیگر برنامه به بازی با اخبار مربوط به بودجه مقابله با ریزگرد برای اشاره شد؛ اقدامی که طی آن دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی تلاش کرد چهره‌ای دلسوز از رهبر جمهوری اسلامی بسازد. بر این اساس، ابتدا خبرهایی از حذف بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری از لایحه بودجه ۹۷ منتشر شد. در ادامه اما خبر رسید که رهبر جمهوری اسلامی با اختصاص ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به مقابله با ریزگردها موافقت کرده است. همه اینها در حالیست که بخش بزرگی از مبلغ برداشت از صندوق ذخیره ارزی که رهبر جمهوری اسلامی با آن موافقت کرده است، مربوط به بودجه توسعه نظامی است.

 منبع: صدای امریکا

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی