"an independent online kurdish website

در روزهای اخیر رئیس جمهور ایلات متحده امریکا به کشور عربستان سعودی سفر کردند، این سفر دونالد ترامپ شاید از نقطه نظر قوانین عُرف دیپلوماتیک و همچنین تبلیغات رسانه ای وسیع از هر سو در دهه اخیر قرن حاضر لااقل کم نظیر بوده است.aref-shexahmadi-001

به گمانم برخی ها بیشتر به جنبه های آشکار و ظواهر قضیه می اندیشند و غافل از کاشت یک استراتژی طویل المدت و برنامه خطرناک “دشمن قدرتمند” در مقابل اعراب از سوی امریکا در خاورمیانه و بویژه کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.

بر کسی پوشیده نیست که خانواده آل سعود و اکثر شیوخ و رٶسای دول عربی به مثابه یک کلانتر گوش به فرمان در چارچوب سیاسی یک کشور و مطابق مقتضیات زمان و با معاهدات بین المللی خاصی حاکمیت خود را تثبیت نموده اند و آینده اداره امورات آنها هم به همین نکات وابسته خواهد بود، بنابراین هیچ شکی در مطیع الٲمر بودن و فرمانبرداری یک یک رهبران برخی از دول عربی از قدرتهای جهانی و منجمله امریکا و بریتانیا نیست.!

آری، بعد از این سفر پر حرف و حدیث، بسیاری از ما تنها رفتار ملک سلمان در اینکه هنگام نوشیدن قهوه به ترامپ گفت “با دست راستت بنوش، رقص شمشیر شاه سعودی علیرغم ناتوانی او در ادای نماز بصورت طبیعی، نگاه عاشقانه بسیاری از دولتمردان سعودی به “ایوانکا” دختر ترامپ و درخواست از شاه سلمان برای ازدواج با نامبرده را در صدر اخبار مربوط به این سفر جنجالی را در رسانه ها مشاهده می کردیم.

اگر هم از نگاه رسانه های موافق سیاست جمهوری اسلامی قدری به تحلیل این سفر بپردازیم، تنها باج دادن آل سعود و امارات و برخی دیگر از دول عربی به امریکا را نقد می کنیم، که صد البته از هر نظر سخنان آقای خامنه ای هم تنها در این مورد صدق می کند که گفت احمق ها فکر می کنند با باج دادن، صمیمیت دشمنان اسلام را کسب می کنند.

طنزگونه باید گفت که دونالد ترامپ آنقدر ذکاوت سیاسی داشت که توانست تنها با گوشزد کردن وجود همسایه ای خطرناک و همچنین نمایش ظرافت جسمانی دختر متٲهل خود مقابل چشمان تشنه فرزندان آل سعود، آرایش سیاسی و اقتصادی یک کشور ثروتمند عرب و عقل کلی رهبران آنرا به نفع امریکا تغییر دهد و علیرغم آنهمه عیش و نوش در طی سفر، مبلغ ٤۰۰ میلیارد دلار را هم نصیب دولت امریکا کند. بدون هیچ شکی حماقت آل سعود و باج دهی آنان کاملاً روشن است و در مقابل عُمق دیپلوماسی زیرکانه امریکا در پدید آوردن دشمن هراسی در میان اعراب و ظاهر کردن خطری بزرگ بنام رژیم جمهوری اسلامی برای آنها و متعاقباً اغفال و ربودن ثروت سعودیها را باید دریابیم.

همچنانکه آقای خامنه ای گویا بی طرفانه می گوید باطل نابود شدنی است(وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا) ، حتماً فقط آل سعود بر راه باطل قرار دارند و ایشان طرف دیگر این معادله را که دولت ایران و مهمتر از همه شخص ایشان و دستگاه ولایت فقیه قرار دارد را قدری تبیین عقلانی و سیاسی نمی کند!.

اگر در طی روزهای اخیر ترامپ موفق شد به قول ایشان گاوهای آل سعود را بدوشد و با دستانی پر به امریکا برگردد، تنها حماقت آل سعود و سایر سردمداران دول عربی به تنهایی نمی تواند علت منطقی آن باشد، بلکه از طرف دیگر سیاست تقیه گرانه و خوش منشی رهبران ایران در خفا با امریکا معلول قضیه بود، که از وجود شماها بعنوان تهدید و شرّ منطقه در مقابل اعراب به نفع کشورش بهره برداری سیاسی و اقتصادی نمود.

چنانکه علی خامنه ای در اندیشه شخصی اش، خود را صالح تر و ارجحتر از ملک سلمان و سایر رهبران عرب بداند، یقیناً اشتباه می کند و این همه دلسوزی ایشان برای مردم عربستان و اینکه آل سعود ثروت نفتی و منابع زیرزمینی آن کشور را به آسانی تقدیم دشمنان اسلام می دارند، بسیار مضحک و خنده دار خواهد بود اگر تنها نگاهی هم به عملکرد نظام ولایی خود در ایران بیندازند.

پرواضح است که رهبر جمهوری اسلامی در روزهای پایانی عمرش می کوشد کارنامه سی و اندی ساله رهبری خود را با رهبران آل سعود مقایسه کند و از گفتن حقایق امتناع کند و از کنار بی عدالتیهای موجود در کشورش از طریق سیاست فرافکنی فرار کند. در کشور عربستان مردم حداقل آن قدر فقیر و تهیدست نیستند که اعضا و جوارح خود را برای تٲمین معیشت روزانه به فروش گذارند، دخترانش در هیچ جای این جهان بخاطر پول و امرار معاش تن فروشی نمی کنند و دهها مقایسه عینی دیگر.

آشکار است که آل سعود هم به مانند شما حقوق زنان و منتقدین خود را نادیده می گیرند، دست دزد را مطابق شرع قطع می کنند. صدها زندانی عقیدتی دارند و بطور کلی اینکه حکومت مذهبی ـ پادشاهی آنها هم پاک و بی آلایش نیست. اما آنها پول و ثروت مملکت را نه تنها برای بقای حکومت خانوادگی خود، بلکه حاضرند برای زندگی و آسایش و رفاه مردم خود هم صرف کنند و لو با باج دهی به امریکا و قدرتهای جهانی این کار ممکن گردد.

اگر شما هم بعنوان رهبر ایران دستگاه ولایت خود را از حرمسرای آل سعود پاک تر می دانید، خواهشمندیم قدری آنگونه باشید، حداقل به امریکا و انگلیس در جهت رفاه عمومی ملیتها و مذاهب موجود در کشور ایران باج دهید، نه اینکه شکست در برجام را پذیرفته و با تقیه و دورویی روابط مخفیانه با امریکا داشته باشید و پول و ثروت مردم ایران را به تروریستهای حزب اللات لبنان و گروههای عراقی همچو حشدی الشعبی و عصائب اهل حق و یا جهاد اسلامی فلسطین باج دهید در حالیکه حال و روز مردم ایران در اوج پریشانی است.

خطاب به اصحاب اعراف هم بگویم که نمی شود منتظر بهشت باشید و کاری نکنید و تنها با دیدن وضعیت اهل دوزخ هراسان شوید، تکلیف خود را در گفتن حق حتی اگر به ضررتان باشد ادا کنید، کسی می تواند پاکسازی کند که خودش پاک باشد در قول و عمل، کسی می تواند اصلاح طلب مردم باشد که سیاست و رفتار خودش را مقدمتاً اصلاح کرده باشد و رهبر ایران اگر وضعیت بیت ولایتش بهتر از آل سعود شیرده می بود، بی گمان ما شمه ای از عدالتش را در داخل کشور می چشیدیم.

تا کنون و با نگرشی مختصر بر عملکرد چند ماهه سیاست خارجی دولت ترامپ، اکثر ما دریافته ایم که کابینه ایشان هم در عمل تفاوت چندانی با دولت اوباما برای آینده تحولات سیاسی ایران نخواهد داشت، چرا که امریکا معتقد است تا گاوهای آل سعود شیر داشته باشند و رژیم جمهوری اسلامی لولو خورخوره در مقابل دول عربی منطقه باشد، آخوندهای ایران ماندگار خواهند ماند و این هسته سیاست خارجی کنونی دولت امریکا در رابطه با رژیم حاکم بر ایران خواهد بود.

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی