"an independent online kurdish website

هاشم رفسنجانی که‌‌ بعدا” به‌ درجه‌ آیت الله‌ ارتقا یافت یکی از فعالین و رهبران {انقلاب اسلامی مردم ایران در سال 1357 با شعار (استقلال – آزادی – جمهوری اسلامی)sehi_seqzi

– (الاهو اکبر، خمینی رهبر) و انتخاب (جمهوری اسلامی) در روز 12 فروردین سال 1358 میباشد.

رفسنجانی در نیمه‌ ماه‌ اول سال 2017 بر اثر سکته‌ قلبی در تهران درگذشت. زندگی برای هیچ کس پایدار نیست و باید جام مرگ را سرکشد. اما آنچه‌ که‌ سبب ماندگاری انسان در ذ‌‌‌هن اطرافیانش میشود، عملکرد و کارنامه‌ زندگی او میباشد.

راجع به‌ کارنامهء‌ ایشان در (ایران و جمهوری اسلامی) هر کس میتواند در ماسمدیا به‌ لطف تکنیک انترنتی اطلاعات کافی بدست آورد. اما کارنامهء‌ رهبران دولت ایران که‌ یکی از آنها آیت الله‌ رفسنجانی است بطور مختصر حمله‌ به‌ ملتهای زیر دست و تحت ستم در ایران و غارت ثروت و سامان آنها، اعدام دستجمعی زندانیان و ترور آزادیخواهان در ایران و سایر نقط جهان میباشد. برای نمونه‌:

ترور زنده‌یان (فریدون فروخزاد، هنرمند و فعال سیاسی) – (محمد مختاری نویسنده‌) – {(دکتر عبدالرحمان قاسملو) و (دکتر صادق شرفکندی) نویسنده‌ و از رهبران حزب دمکرات کردستان ایران)- (یک پیشمه‌رگ کۆمه‌ڵه‌ سازمان کردستان حزب کمونیست ایران معروف به‌ (آرام سنه‌) که‌ متاسفانه‌ اسم و شهرت حقیقی ایشانرا به‌ یاد ندارم.

به‌ جرم ترور و تروریست بودن دولت ایران، آقای رفسنجانی از طرف دادگاه‌ جهانی تحت تقیب بود. آقای رفسنجانی که‌ دو دوره‌ رئیس جمهور ایران بودند، بعد از آنکه‌ تحت تقیب قرار گرفتند دیگر از ایران خارج نشدند.

در اعتراضات سال 1357 ملت کرد هم شرکت نمود اما با شعارهای سیاسی و اقتصادی که‌ با شعارهای (استقلال – آزادی – جمهوری اسلامی) – (الاهو اکبر، خمینی رهبر) همخوانی نداشت و انتخابات روز 12 فروردین سال 1358 روز انتخاب (جمهوری اسلامی) را هم بایکوت نمود و در آن شرکت نکرد.

همین امر سبب شد که‌ آیت الله‌ خمینی رهبر انقلاب اسلامی مردم ایران، فتوای جهاد ملت کرد را اعلام نمایند، سپس نیروهای ارتش و سپاه‌ و بسیج و … با انواع وسایل نقلییه‌ و جنگی به‌ کردستان حمله‌ کردند و آنجا را به‌ حمام خون تبدیل نمودند. در این دوران مردم و جریانهای سیاسی کردستان در حد توان به‌ دفاع بر خواستند، در این جنگ از طرفین هم کشته‌ میشد و هم اسیر.

بخشی از نیروهای اسیر در اختیار (کومه‌له سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران‌) بود، تعدادی از آنها در یکی از روستاهای منطقه‌ سقز به‌ نام (تورجان) نهگداری میشدند. در آن دوران آقای رفسنجانی در رادیو و تلویزیون مدام ضمن حمله‌ به‌ مردم کردستان و جریانهای سیاسی آن و برای آنکه‌ مردم را به‌ کردستان بیشتر بسیج نمایند، میگفتند: جوانان ما در زندانهای کومه‌له‌ در (تورجان) دارند، میپوسند.

زندان تورجان و اسیران و پیشمه‌رگه‌ها

محل نگهداری اسیران چند اطاق از یک دبستان روستای (تورجان) بود، یکی از اطاقها مکان پیشمه‌رگه‌های نگهبان. خوراک (اسیران و پیشمه‌رگه‌ها) در همان محل آماده‌ میگشت، بدلیل محاصره‌ اعلام نشدهء‌ دولت ایران بر کردستان در کل و روستاها بطور اخص، امکانات زندگی بخصوص مواد خوراکی کم و مردم در مضیقه‌ بودند.

علاو بر آنها امکانات و توانائی جریانهای سیاسی کردستان که‌ کومه‌له‌ هم یکی از آنها بود بسیار ضحیف، به‌ همین دلیل کیفیت غذا نامناسب و غذا هر چه‌ بود، (همان بود) که‌ بود! به‌ قولی آش خاله‌ته‌، بخوری پاته‌ نه‌خوری پاته. (سیب زمینی) به‌ مانند ملکه‌ء خوراکی روزی با (پیراهن) و روزی (لخت و عریان) روی سفره‌ خودنمایی میکرد‌.

اما آقای رفسنجانی مردم فریب‌ آنرا چنین بیان میکردند:

جوانان ما در زندانهای کومه‌له‌ در تورجان دارند، میپوسند.

13/1/2017

سه‌عی  سه‌قزی

qayshi@yahoo.com

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی