"an independent online kurdish website

گه‌ردنی (کوردی) له‌ کێوی بێستون قایمتره‌!  

چونکه‌ سه‌د ساڵه‌ له‌ ژێر باری خه‌مایه‌ و نانوێ!  کوردی  def

قبل از اینکه‌ به‌ مسئلهء (دف زنی در سنندج و انتقام سیاسی)‌ بپردازیم، بهتر است مطلب زیر را مطالعه‌ کنیم:

24/6/1395

گزارش تصویری کردپرس؛

سنندج/ آیین افتتاحیه‌ ششمین جشنواره‌ سراسری دف نوازی

کردپرس- ششمین جشنواره‌ سراسری دف نوازی (دف نوای رحمت) پیش ظهر امروز با حضور جمعی از مسئولان استانی، هنرمندان و گروه‌های دف نواز از سراسر کشور در پردیس سینمایی بهمن سنندج آغاز شد. این جشنواره‌ با حضور هنرمندان و گروههایی از 21 استان کشور برگزار می شود و به‌ مدت سه‌ روز، در دو بخش تک نوازی و گروه‌ نوازی آقایان و بانوان و در رده‌ سنی نوجوان ( 13 تا 19) و بزرگساک ( 19 به‌ بالا) هنرمندان با هم به‌ رقابت می پردازند. رئیس حوزه‌ هنری کردستان در این آیین گفت: دف در کردستان به‌ نوان سازی عرفانی از دیرباز در مناطق کردنشین یادآور رحمت بی انتهای حق بوده‌ است. امین مرادی افزود: صدای دف در کنار نام حق جذبه‌ای را در میان مرد کرد ایجاد کرده‌ و سنندج را به‌ پایتخت دف جهان تبدیل کرده‌ است. مرادی تصریح کرد: هیئت داوران متشکل از بیژن کامکار، سید علاء یاسینی، شکرالله‌ حیاتی و مهدی احمدی مورد هستند و روز جمعه‌ 26 شهریور با معرفی برگزیدگان و تجلیل از استاد برجسته‌ موسیقی کشور و کردستان حمیدرضا اردلان در پردیس سینمایی بهمن طی مراسم اختتامیه‌ جشنواره‌ به‌ کار خود پایان می دهد،)

عکس و گزارش بختیار صمدی.

دف زنی در سنندج و انتقام سیاسی

همه‌ به‌ یاد داریم که‌ مردم ایران در سال (1357) با شعارهای (استقلال – آزادی – جمهوری اسلامی) – ( الله‌ اکبر خمینی رهبر) – (مرگ برشاه‌) عرصه‌ را بر خاندان پهلوی تنگ کردند و شاه‌ هم برای بار دوم و برای همیشه‌ از ایران فرار کردند. در روز (22) بهمن همان سال سیستم پادشاهی سقوط کرد و روز (12) فروردین سال (1358) مردم ایران به‌ رهبری آیت الله‌ خمینی حکومت اسلامی را در یک رفراندم انتخاب و جایگزین سیستم پادشاهی ایران کردند. در جریان سقوط سیستم پادشاهی مردم کردستان هم شرکت داشتند ولی شعارهای مردم خواسته‌های سیاسی و ملی و اقتصادی را مطرح میکرد، با توجه‌ به‌ اینکه‌ یک روز قبل از برگزاری رفراندم (12) فروردین آقای کریم سنجابی به‌مانند یک شخصیت سیاسی کرد که‌ در دوران خاندان پهلوی و بخصوص در دوران انقلاب فعال بود در تلویزیون ایران ضمن تشویق مردم برای شرکت در انتخاب چینین گفتتند:

(له‌ خوشک و برایه‌لی کوردم خاهیش ئه‌که‌م یه‌ گله‌ ڕا به‌نه‌ ڕای جمهوری ئیسلامی)

ولی اکثریت مردم کردستان انتخابات (12) فروردین را بایکوت نمودند.

همه‌ به‌ یاد داریم که در روز ( 28) مرداد، (28) مردادی که‌ در جامعه‌ سیاسی ایران هم برای مخالفین سیستم پادشاهی و هم برای طرفداران آن سیستم یک روز تاریخی است، در آن روز آیت الله‌ خمینی فتوای جهاد (ملت کرد) اعلام کرد و سپس نیروهای ایرانی از قبیل ارتش و سپاه‌ و … کردستان مورد حمله‌ قرار دادند و دسته‌، دسته‌ پیر و جوان در شهر و روستاهای کردستان تیرباران میشدند.

همه‌ به‌یاد داریم که‌ نمایندهء‌ (آیت الله‌ خمینی رهبر انقلاب اسلامی مردم ایران) در تلویزیون سنندج در سال (1359) فریاد میزد و میگفت:

ما در این شهر تظاهرات میکینم، مردم در آن شرکت نمیکنند،  بدون توجه‌ به‌ ما از پیاده‌روها عبور میکنند!

باز فریاد میزد و میگفت:

من از حرکت مردم محله‌ (حاجی آباد) سنندج جگرخون هستم!  چرا اینطور حرکت میکنند؟!

ریشه‌ء دف زنی در سنندج انتقام گرفتن از مردم آن شهر و شهر و روستاهای دیگر کردستان است که‌ اگر دیروز به‌ جمهوری اسلامی رای نداده‌اید، امروز ما این شهر را بعنوان پایتخت دف زنی در جهان معرفی میکنیم.

توجه ‌- آقایان بیژن کامکار، سید علاء یاسینی، شکرالله‌ حیاتی و مهدی احمدی که‌ بعنوان داور معرفی شده‌اند، کسانی هستند که‌ هیچگونه اختیاری نداشته‌ و ندارند و باید مجری باشند.

اما تو ای (سنندج) ئه‌ی سنه‌

گه‌ردنی (کوردی) له‌ کێوی بێستون قایمتره‌!

چونکه‌ سه‌د ساڵه‌ له‌ ژێر باری خه‌مایه‌ و نانوێ:  کوردی

سه‌عی سه‌قزی 27/9/2016

qayshi@yahoo.com

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی