"an independent online kurdish website

در حاشیه فراخوان اعتصاب سراسری در کردستان برای همبستگی با زندانیان ارومیه kem_pin

نسخه‌ای از متن کامل «فراخوان اعتصاب سراسری در کردستان برای همبستگی با زندانیان ارومیه» با عنوان «همه با هم در اول دی‌ماه، صدای زندانیان سیاسی ارومیه خواهیم شد!» در ساعات پایانی روز 28 آذرماه 1393، به نهاد «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» ارسال شد.
در این فراخوان که از جانب «جمعی از فعالان مدنی و حقوق بشر کردستان» منتشر شده آمده است: «ما به عنوان جمعی از فعالان حقوق بشر، دانشجویی، مدنی و… کردستان ایران، از تمامی مردم کردستان، نهادها و سازمان‌های حقوق بشری، فعالان مدنی و سیاسی و احزاب سیاسی کردستان می‌خواهیم که از زندانیان سیاسی محبوس در زندان ارومیه، حمایت کنند».
دربخش پایانی این فراخوان نیز آمده: «همصدایی و همبستگی ما در روز دوشنبه، یکم دی‌ماه و همصدایی ما در این روز به عنوان روز اعتصاب سراسری برای همبستگی با زندانیان سیاسی زندان ارومیه می‌تواند، اراده ملی و همبستگی ملی ما را برای همگان و حکومت ایران آشکار کند».
پس از انتشار این فراخوان برخی از همکاران حقوق بشری در سازمان‌ها و نهادهای دیگر، جمعی از فعالین مدنی داخل و خارج از ایران و برخی از فعالین سیاسی در تماس‌هایی با کمپین، درخواست کردند که موضع روشن و مشخص این نهاد مدافع حقوق زندانیان سیاسی و مدنی را نسبت به این فراخوان برای اطلاع عموم، اعلام و منتشر کنیم.
کمپین «دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» به صراحت اعلام می‌کند که رئوس فعالیت‌هایش شامل؛ 1. ارتباط با زندان‌ها، زندانیان، اعضای خانواده زندانیان، فعالین حقوق بشر، مدنی و سیاسی به قصد اطلاع یافتن و تایید صحت اخبار مربوط به زندانیان.
٢.تحقیق و جستجو درباره صحت و سقم اتهام‌های منسوب به زندانیان و سوابق آنها، ارتباط با وکلای زندانیان و همچنین مجموعه فعالان حقوقی داخل ایران به منظور تایید گزارش‌های مربوط به زندانیان.

٣.تنظیم و انتشار اخبار، آمار و گزارش‌های زندانیان از طریق وب‌سایت رسمی کمپین.
٤.تهیه و تنظیم گزارش‌های موردی و کلی درباره زندانیان و ارسال آنها به بخش حقوق بشر پارلمان اروپا، دفتر گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران احمد شهید، سازمان دیدبان حقوق بشر، کميته منع شکنجه سازمان ملل، سازمان عفو بین‌الملل و سایر نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر.
٤.ارسال اخبار و گزارش‌های زندانیان به سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر، وب‌سایت‌های خبری پربازدید، تلویزیون‌ها و رادیوها‌ی پر مخاطب جهت بازنشر به چند زبان کُردی، فارسی، عربی، انگلیسی و…
از این رو در موضوع مشخص اعتصاب عمومی یکم دی‌ماه، این کمپین جز اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار، بازتاب و گزارش امور واقعی در پیش، نمی‌تواند رسالت دیگری همچون تبلیغ، ترغیب همراهی مردمی و یا نفی همراهی از اعتصاب، سازمان‌دهنده و در نقش یک تشکیلات حزبی ظاهر شود و عمل کند. ضمن تشکر از کسانی که متن فراخوان را تهیه و ارسال کرده‌اند، در پاسخ به بخش «می‌خواهیم که از زندانیان سیاسی محبوس در زندان ارومیه، حمایت کنند» لازم است اشاره کنیم که کمپین از روزهای ابتدایی شکل‌گیری این اعتصاب با پوشش خبری 24 ساعته و تهیه و انتشار اخبار صحیح و دقیق، تا این لحظه همراهی خود را بیش از هر نهاد حقوق بشری دیگری به اثبات رسانیده است. در طول این یک ماه اعتصاب غذای زندانیان سیاسی بند 12 زندان مرکزی ارومیه، همکاران کمپین به سراغ خانواده‌های زندانیان، هم‌بندی‌های آنها، منابع داخل و خارج زندان در ایران، وکلای این زندانیان، فعالان حقوق بشری و مدنی و سیاسی، احزاب و جریان‌های سیاسی، سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر ایرانی و جهانی، زندانیان سابق محبوس در ارومیه و سایر زندان‌های ایران رفته و سعی کرده گزارش‌های کامل و دقیقی از وضعیت واقعی این زندانیان و موقعیت این اعتصاب غذا را منتشر کند. همکاران کمپین با تلاش شبانه‌روزی در هر جای جهان سعی خود را انجام داده تا گزارش روزانه این زندانیان را به گوش نهادهای حقوق بشری، رسانه‌ها و در نهایت افکار عمومی جهان برساند.
در نهایت به اطلاع می‌رسانیم انتشار اخبار، گزارش‌ها، اطلاعیه، بیانیه، نامه‌های سرگشاده، فراخوان، رنج‌نامه، یادداشت و مقاله‌ها از کانال «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» به معنای حمایت و یا عدم حمایت، تایید و یا رد، تبلیغ و یا ضد تبلیغ و… از سوی این نهاد حقوق بشری نیست و این کمپین صرفا به مجموعه رسالت‌هایی که در بالا اشاره شد عمل می‌کند و سعی دارد تمام فعالیت‌هایش را در چهارچوب اعلامیه جهانی حقوق بشر انجام بدهد و رسالت انسانی‌اش را همچنان به پیش ببرد.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
جمعه ۲۸ آذرماه ۱۳۹۳ – ۱۹ دسامبر ۲۰۱۴

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی