"an independent online kurdish website

مهمترين و بى نظير ترين رويداد در تاريخ ملت كورد ،روز ٢بهمن، ١٣٢٤يعنى روز اعلام تشكيل حكومت جمهورى كردستان در مهاباد، به دست تواناى پيشوا قاضى محمد بود.هر ملتى كه بخواهد، به ارمانها و آرزوهايش برسد، كه همانا ازادى و دموكراسى است،dara_mekkari2

به رهبرانى شجاع و كارامد فرزانه احتياج دارد ،قاضى محمد را مى توان يكى از رهبران شجاع و فرزانه ملت كورد، در هر چهار بخش از كردستان نام برد كه تاريخ براى هميشه، قاضى محمد رابه عنوان رهبرى، شجاع ثبت كرده، و مى شناسد، و٢بهمن ،يا (٢ريبه ندان )،يكى از مقدس ترين روزهاى تاريخ ملت كورد است كه در هر چهار بخش از كردستان اين روز فرخنده را چه در كردستان چه خارج از كردستان جشن مى گيرند. مردم كردستان جمهورى مهاباد ،را با افتخار ياد مى كنند. و براى قاضى محمد و شهيدان كردستان سر تعظيم فرود مى آورند.

قاضى محمد روياهاى ملت كورد، را در سال ١٣٢٤در شهر مهاباد، در ميدان چهار چرا با تشكيل دولت كوردى، و مستقل كه كوردها در حسرت و ارزوى ان بودند، تشكيل داد. وروياهاى أنان را بر اورده كرد، اما دولت قاضى فقط يازده ماه دوام اورد. علت ان خروج نيروهاى شوروى، به علت انعقاد قرار دادى از جانب دولت وقت ايران، با اتحاد جماهير شوروى ،و باز پس گيرى كردستان توسط نيروهاى ايران بود. كه همچنان قاضى فرمودند، كه اين دولت كردستان نيست ،كه از ايران شكست خورده، بلكه امريكا و انگليس هستن شكست خورده اند.

ايران لشكر خود را به كردستان آورد، و ريس جمهور وقت قاضى محمد را به دار آويختند. كتابها را سوزاندند ،مدارس كردى را تعطيل كردند، و اعدامهاى ديگر در شهرهاى ايران انجام دادند، كه تا امروز بر دوام هستن. اما در اخرين لحظات، كه مى خواستن قاضى را به چوبه دار ببرند، وصيت نامه تاريخى خود را خواند، و تقديم ملت كردستان كرد. قاضى محمد ، دشمنان كردستان را بى رحم ترين دشمنان ياد كرد، نبايد به انها باور كرد ،و نه مذاكره كرد، و همچنان كه بعد از مرگ قاضى محمد ديديم، در قارنا و درسيم ،در حلبچه و كوبانى، و شنگال و سنندج، كه با ملت كورد چه رفتارى كردند. رهبران كورد را در ارپا ترور كردند، در داخل خاك كردستان جنايت هاى بسيار ى مرتكب شدند.

به اميد آن روز ديگر رهبران كورد، تحط هيچ شرائطى ،با دشمنان نه مذاكره كنند، نه به آنها باور كنند، و تنها به ملت كورد و خاك كردستان فكر كنند، و پرچم سه رنگ سبز ،سفيد ،قرمز ،خورشيد نشان كردستان ،را بر فراز هر چهار بخش كردستان از جمله ادارات ، قامشلو ،مهاباد و ديار بكر به اهتزاز و بر افراشته شود.

دارا مكارى عضو حزب دمكرات كردستان ايران ….دانمارك

komar_komar_nu

نویتـرین هەواڵ و بابەت


فارسی